Yoga Nidra – Ontspannings yoga

Yoga Nidra, ook wel slaapyoga of ontspanningsyoga genoemd, is een vorm van  yoga waarbij je in een toestand van diepe ontspanning komt. Vooraf aan de les doen we een paar rustige oefeningen en daarna gaan we liggen voor de geleide meditatie. Hierbij komt je lichaam in slaaptoestand maar je bewustzijn is helder en wakker. In deze staat tussen wakker zijn en slapen staat je bewustzijn goed open voor het oppikken van informatie. Ik vraag je om een intentie oftewel Sankalpa voor jezelf te zetten. Je laat iets in jezelf opkomen waar je aan wilt werken en je herhaalt dit aan het begin en aan het einde van de les 3 keer voor jezelf. Hierdoor is de kans groot dat je deze intentie ook echt realiseert in je dagelijkse leven.

Er wordt wel gezegd dat een uur Yoga Nidra gelijk staat aan 3-4 uur slapen. Het is ook een prima manier om sturing aan je leven te geven en om dingen die je belemmeren in je leven los te laten of te laten helen.

Een Yoga Nidra les kan de onderstaande onderdelen bevatten:

  1. Een aantal rustige oefeningen.
  2. Aanspannen van het lichaam en daarna ontspannen en gemakkelijk gaan liggen.
  3. Het zetten van een Sankalpa (positieve intentie)
  4. Een soort bodyscan, waarbij je een reis door je lichaam maakt langs de verschillende lichaamsdelen. Dit om meer ‘uit je hoofd’ te komen.
  5. Ademhalingsoefeningen om nog verder te ontspannen
  6. Visualisaties van mooie/positieve dingen om op een dieper bewustzijnsniveau positiviteit te realiseren

Yoga Nidra is vooral goed als je last hebt van stress, angsten, depressie of oververmoeidheid. Hierbij staat je systeem constant ‘aan’ en kom je niet meer tot diepe rust. En deze rust hebben ons lichaam en onze geest wel nodig om op te laden!

Bij regelmatige beoefening zul je merken dat je bijvoorbeeld:

  • Beter gaat slapen
  • Minder stress ervaart
  • Beter kunt ontspannen
  • Meer energie krijgt
  • Een betere concentratie ontwikkelt
  • Minder angstig bent