Verschillende soorten yoga

We bieden bij Yoga met Monique verschillende soorten yoga aan waaronder Hatha yoga en hatha light, Ashtanga / power yoga, Yoga voor ouderen, Yin yoga en yoga Nidra oftwel ontspanningsyoga. Hieronder vindt je uitleg over de verschillende soorten yoga.

Hatha yoga

De Hatha yogalessen zijn lessen in Saswitha stijl waarbij verschillende yogaoefeningen aan bod komen: klassieke āsana’s met variaties, concentratie-, meditatie- en ontspanningsoefeningen.
Of je nu geen of weinig yoga-ervaring hebt, soepel bent of helemaal niet, jong of oud, dik of dun Saswitha Yoga is voor iedereen. Ook als je herstellende bent van bijv. een burnout of een blessure of gewoon soepel wilt blijven is deze vorm van yoga prima te volgen.
Bij deze vorm van yoga kan je yoga op je eigen niveau beoefenen. Het gaat er niet om of je goed en strak in de eindhouding komt maar dat je voelt waar je eigen lichaam je vandaag brengt. Met liefde en respect voor je eigen lichaam jezelf inspannen om zo tot ontspanning te komen.

Over Saswitha : Saswitha Yoga is een vorm van Hatha yoga waarbij het bewuste gebruik van de adem tijdens de oefeningen kenmerkend is. Je leert bewegingen uit te voeren op het ritme van je adem en om in de verstilde yogahouding te komen door je op je adem te blijven concentreren. Met het verstillen van de beweging worden ook je gedachten stiller. Je ervaart dat lichaam, adem en denken met elkaar zijn verbonden.

Tijdens de hatha yoga light lessen houden we de houdingen iets minder lang aan waardoor de les beter toegankelijk is voor ouderen en mensen met lichamelijke klachten/beperkingen.

Hatha yoga wordt gegeven door Monique Luneburg.

Ashtanga / Power yoga

Ashtanga yoga bestaat uit een vaste serie asana’s oftewel yoga houdingen. In power yoga of Ashtanga beginnen we met staande oefeningen en deze worden door middel van vinyasa’s (vloeiende bewegingen) aaneengeschakeld. We gebruiken hierbij de Ujjayi ademhaling, een speciale vorm van ademhalen welke in de les wordt uitgelegd. De ademhaling trekt je aandacht naar binnen. Doordat je de ademhaling beheerst breng je je lichaam en geest tot rust.
Hoewel Ashtanga yoga fysiek veeleisend kan zijn, ligt de nadruk niet op spierkracht ontwikkelen of jezelf verder in een houding duwen, met wilskracht. De nadruk ligt bij Ashtanga yoga op de adem. De Ujjayi adem moet lang zijn, en diep resoneren aan de achterkant van de keel en toch ontspannen aanvoelen.

Na de staande reeks komt de zittende reeks asana’s (houdingen) die in elkaar overvloeien. Ashtanga Yoga is een intensieve vorm van yoga die er voor zorgt dat de levensenergie (prana) vloeit, stroomt en ademt. Je lichaam en geest vloeien samen en de workout wordt een meditatie in beweging.

Power yoga / Ashtanga wordt gegeven door Hans de Vries
“In mijn yogalessen bied ik voor alle houdingen verschillende varianten aan, van eenvoudig tot moeilijk, waardoor de lessen geschikt zijn voor zowel beginners als gevorderden. Bovendien houd ik rekening met lichaamsbouw, aanleg en blessures. Iedereen met een sportieve instelling kan op een veilige manier Ashtanga yoga beoefenen.”

Yin yoga

Bij Yin Yoga werken we niet met spieren maar met het bindweefsel. Bindweefsel verbindt de huid met ondergelegen spieren, het hecht de spieren aan de pezen en deze weer aan het bot. Het zijn ook je banden oftewel ligamenten. Je kan bindweefsel zien als het witte in een mandarijn, dat wat de schil met de partjes verbindt en wat ook om de partjes heen ligt. Als je een partje opent ligt het witte laagje ook weer over de sap cellen en zo is het in ons lichaam ook.

Spieren lijken op elastiek welke je kunt oprekken en wat ook weer makkelijk terug rekt. Bindweefsel lijkt op plastic wat z’n tijd nodig heeft om op te rekken vandaar dat we wat langer in een houding blijven, meestal zo’n 3 tot 5 minuten.

Het is belangrijk dat bindweefsel goed vochtig blijft en door het te stretchen of door compressie, en dit langere tijd vast te houden, wordt deze plek gehydrateerd en dit brengt de soepelheid terug op deze plek.
Zo kan Yin yoga je helpen bij bijv. klachten in de onderrug of bij een frozen shoulder. Yin yoga is de manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Het helpt blessures aan gewrichten te voorkomen en haalt de spanning uit een diepere laag van het lichaam. Ook kan Yin yoga een aanvulling zijn op een Yang sport, zoals hardlopen, zwemmen, fietsen, voetbal en fitness. De conditie van de stuggere weefsels is ook mede bepalend voor de prestatie en blessuregevoeligheid van het lichaam.

Iedereen heeft baat bij Yin yoga. Als je een zittend beroep hebt, bijvoorbeeld, belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden en daardoor verkorten ze. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los. Hiermee voorkom of herstel je klachten in de gewrichten, rug, schouders, heupen. Je voert de houdingen voornamelijk zittend of liggend uit. Yin yoga kun je het beste met “koude” spieren volgen. De spieren zijn dan nog stijf, waardoor je sneller bij de bindweefsels en gewrichten komt.

Door het stretchen van het bindweefsel kunnen spanningen en stress los komen. Op deze manier creëer je niet alleen ruimte in je lichaam, maar ook in je hoofd en je hart. Ook op emotioneel vlak kan Yin Yoga je enorm helpen. Tijdens de houdingen heb je namelijk de ruimte om gedachten en gevoelens te observeren.

Yin yoga wordt gegeven door Monique Luneburg

Yoga Nidra / ontspannings yoga

Yoga Nidra, ook wel slaapyoga of ontspanningsyoga genoemd, is een vorm van  yoga waarbij je in een toestand van diepe ontspanning komt. Vooraf aan de les doen we een paar rustige oefeningen en daarna gaan we liggen voor de geleide meditatie. Hierbij komt je lichaam in slaaptoestand maar je bewustzijn is helder en wakker. In deze staat tussen wakker zijn en slapen staat je bewustzijn goed open voor het oppikken van informatie.

Een uur Yoga Nidra staat gelijk aan 3-4 uur slapen. Het is ook een prima manier om sturing aan je leven te geven en om dingen die je belemmeren in je leven los te laten of te laten helen.

Yoga Nidra is vooral goed als je last hebt van stress, angsten, depressie of oververmoeidheid. Hierbij staat je systeem constant ‘aan’ en kom je niet meer tot diepe rust. En deze rust hebben ons lichaam en onze geest wel nodig om op te laden!

Bij regelmatige beoefening zul je merken dat je bijvoorbeeld:
-Beter gaat slapen
-Minder stress ervaart
-Beter kunt ontspannen
-Meer energie krijgt
-Een betere concentratie ontwikkelt
-Minder angstig bent

Yoga Nidra wordt gegeven door Monique Luneburg

Yoga voor ouderen

In de yoga voor ouderen lessen bewegen we rustig en naar ons eigen kunnen. Het blijven bewegen is voor iedereen belangrijk ongeacht wat je leeftijd is.
Tijdens deze lessen zullen we staande, zittende en liggende houdingen doen. Er staat een stoel naast de yogamat dus mocht het staan of het liggen niet lukken dan kan de les zittend op de stoel gevolgd worden.

Verschillende soorten yoga bij Yoga met Monique: Hatha yoga, Ashtanga yoga, Yin yoga, yoga Nidra

Klik hier voor het actuele rooster