Power yoga

Ashtanga yoga bestaat uit een vaste serie asana’s oftewel yoga houdingen. In power yoga of Ashtanga beginnen we met staande oefeningen en worden de asana’s door middel van vinyasa’s (vloeiende bewegingen) aaneengeschakeld. We gebruiken de Ujjayi ademhaling. Dit is een speciale vorm van ademhalen die ook wel wordt omschreven als oceaanademhaling. Er ontstaat er een bijzondere warmte (prana = levensenergie) door de ademhaling. Je begint te zweten en zo krijg je een goede doorbloeding. Je lichaam voert afvalstoffen af en spieren, pezen, zenuwen, klieren, botten en organen worden versterkt. Maar ook op het geestelijke vlak zorgt de Ujjayi ademhaling voor bewustwording. De ademhaling trekt je aandacht naar binnen. Doordat je de ademhaling beheerst breng je je lichaam en geest tot rust.

Hoewel Ashtanga yoga fysiek veeleisend kan zijn, ligt de nadruk niet op spierkracht ontwikkelen of jezelf verder in een houding duwen, met wilskracht. De nadruk ligt bij Ashtanga yoga op de adem. De Ujjayi adem moet lang zijn, en diep resoneren aan de achterkant van de keel en toch ontspannen aanvoelen. Elke beweging is een inademing of uitademing, en elke asana wordt vijf ademhalingen aangehouden (Mysore training kan dit ook langer zijn).

Daarnaast maak je gebruik van “Drishti’s”. Drishti is een punt waar je naar kijkt of op focust. Maar het doel hier is niet ons fysieke kijken naar je Drishti maar om je aandacht te focussen op de details van de oefening, de adem, de bandha’s en de geest.

Na de staande reeks komt de zittende reeks asana’s (houdingen) die in elkaar overvloeien. Ashtanga Yoga is een intensieve vorm van yoga die er voor zorgt dat de levensenergie (prana) vloeit, stroomt en ademt. Door het beoefenen van een vaste reeks houdingen, met de juiste ademhaling, kan je je zintuigen naar binnen trekken, je ogen sluiten. Je lichaam en geest vloeien samen en de workout wordt een meditatie in beweging.

Power yoga / Ashtanga wordt gegeven door Hans de Vries

In mijn yogalessen bied ik voor alle houdingen verschillende varianten aan, van eenvoudig tot moeilijk, waardoor de lessen geschikt zijn voor zowel beginners als gevorderden. Bovendien houd ik rekening met lichaamsbouw, aanleg en blessures. Iedereen met een sportieve instelling kan op een veilige manier Ashtanga yoga beoefenen.