Yoga Nidra – Ontspannings yoga

Het is een vorm van yoga waarbij je in een toestand van diepe ontspanning komt. Het is een geleide yogabeoefening, waarbij je lichaam in slaaptoestand komt maar je bewustzijn helder en wakker is. Tijdens deze ‘geestestoestand’ staat je bewustzijn goed open voor het oppikken van informatie. Daarom herhaal je tijdens de oefening positieve affirmaties en intenties voor jezelf. Hierdoor is de kans groter dat je deze intenties ook echt realiseert in je dagelijkse leven.

Yoga Nidra wordt ook wel slaapyoga of slaap van de yogi genoemd.

  1. Dit komt omdat je tijdens de oefening op je rug ligt, je lichaam in slaaptoestand is en het heel bevorderlijk werkt op de kwaliteit van je slaap.
  2. Je hersenen zenden tijdens de oefening ‘alfa-golven’ uit, de stand van de diepe ontspanning.
  3. Er wordt wel gezegd dat een uur Yoga Nidra gelijk staat aan 3-4 uur slapen.

Maar je beoefent Yoga Nidra dus niet (alleen) om beter te kunnen slapen!

Een Yoga Nidra sessie bestaat meestal uit:

  1. Het zetten van een sankalpa (positieve intentie)
  2. Een soort gedetailleerde bodyscan, waarbij je op een redelijk tempo kris kras door elkaar je aandacht op allerlei lichaamsdelen vestigt. Dit om meer ‘uit je hoofd’ te komen.
  3. Ademhalingsoefeningen om nog verder te ontspannen
  4. Visualisaties van mooie/positieve dingen om op een dieper bewustzijnsniveau positiviteit te realiseren

Yoga Nidra is vooral goed als je veel last hebt van stress, angsten, depressie of oververmoeidheid. Hierbij staat je systeem constant ‘aan’ en kom je niet meer tot diepe rust. En deze rust hebben ons lichaam en onze geest wel nodig om op te laden! En in deze huidige tijden van overprikkeling, is dit geen overbodige luxe.

Bij regelmatige beoefening zul je merken dat je bijvoorbeeld:

  • Beter gaat slapen
  • Minder stress ervaart
  • Beter kunt ontspannen
  • Meer energie krijgt
  • Een betere concentratie ontwikkelt
  • Minder angstig bent